Nápověda:Tenký klient
Tenký klient obecně
Označení pro přístup k čemukoliv přes síťové rozhraní. V zásadě existují dvě možnosti přístupu, například k nějaké databázi, nebo aplikaci.
- Nativní aplikací, tj. aplikací přímo nainstalovanou v systému (např. Microsoft Office).
- Přes www nebo jiný podobný síťový protokol - v systému je potřeba mít nainstalovanou aplikaci pro přístup na nějaký server (www browser, Citrix ICA klient, ...), která zprostředkuje přístup k požadované aplikaci tak, jako by byla nainstalovaná na lokálním stroji (ICA klient) nebo alespoň k jejím funkcím (STAG - http://stag.zcu.cz).
V prostředí ZČU se používají dva tenké klienty. Oba už byly zmíněné v předchozím odstavci. Vzhledem ke specifičnosti STAGU se zde popíše jen Citrix ICA klient.
Citrix ICA klient
Je to aplikace instalovatelná jak do systému Windows, tak do systému Linux. Slouží k přístupu na terminálové servery Atlas a Prometheus, na kterých jsou nainstalované aplikace
Toto slouží těm lidem, kteří zmíněné aplikace nechtějí, nebo nemohou mít nainstalované na svém vlastním počítači a potřebují je využívat. Typicky jsou to lidé, kteří nemají OrionXP stroje. Vzhledem k tomu, že naše Prometheus i Atlas jsou servery se systémem Windows, veškeré problémy s tenkým klientem patří do RT fronty IS. Při připojení ovšem mohou nastat ještě další problémy, které s tenkým klientem přímo nesouvisí a budou popsány v následující podkapitolce.
Jak poznat problém tenkého klienta
Při zařazování problému je potřeba zjistit, jestli hlášený problém je skutečně problém přístupu na terminálový server přes tenkého klienta, nebo zdali se jedná o problém s přístupem k požadované aplikaci. Zjistí se to jednoduše.
- Po spuštění tenkého klienta je po uživateli vyžadováno nejprve přihlášení do systému Windows, který je nainstalovaný na terminálovem serveru. Jestliže toto neproběhne vpořádku, jedná se o problém tenkého klienta a patří do RT fronty IS.
- Po úspěšném přihlášení k Windows následuje požadavek přihlášení do zvolené aplikace (Stag, Magion). Jestliže zde je nějaký problém, jedná se o problém aplikace (tj. ne terminálového serveru) a požadavek patří do RT fronty SIS.
- Jestliže se daná aplikace nespustí vůbec (v případě Stagu a Magionu se vůbec neotevře přihašovací okénko, Legsys žádné přihašování nevyžaduje), jde o problém terminálového serveru a patří do RT fronty IS.