EDoklady
Od 1. 1. 2025 vznikla povinnost pro některé části státní správy umožnit občanům se prokazovat pomocí tzv. eDokladu. CIV proto pro vás připravil návod jak postupovat při zřízení ověřovacího místa a ověřování eDokladu.
Postup pro založení Správce ověřovatelů
- Zašlete email na helpdesk@zcu.cz s žádostí o zřízení konta správce ověřévatelů pro dannou součást.
Postup pro zřízení ověřovacího místa
- Po zřízení konta se správce přihlásí na web https://edoklady.gov.cz/ do sekce "Čtečka ověřovatele"
- Poté vyberte sekci "Správa přepážek organizace" a "Přidat přepážku", kde se vyplní pouze název přepážky.
Postup pro zřízení ověřovatelů
- Po zřízení konta se správce přihlásí na web https://edoklady.gov.cz/ do sekce "Správa ověřovatelů"
- Pak přejděte do sekce "Správa účtů"
- Zde můžete založit ověřovatele, kde vyplníte jméno a email.
- Na zadaný email následně přijde výzva s odkazem, kde si příslušný ověřovatel nastaví heslo a může se přihlásit na webu https://ctecka.edoklady.gov.cz/prihlaseni, kde vybere přihlášní pomocí lokálního účtu. A tam si vybere přepážku.
Zjednodušený průvodce ověřením totožnosti - Webová čtečka
Připravili jsme zjednodušený návod, jak by se mělo postupovat při elektronickém ověření totožnosti s pomocí digitální identity. Elektronické ověření totožnosti může být od 1.1.2025 vyžadováno jako náhrada za předložení plastového průkazu totožnosti. Ukládá zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby.
Tento návod vychází z předpokladu, že máte již vytvořené funkční přístupy do webového rozhraní čtečky (čtečky ověřovatele) od místního správce ověření na daném pracovišti.
Metoda „Webová čtečka“ vyžaduje připojení k internetu na obou stranách a je vhodná pro každodenní obsluhu, na pokladnách, studijních odděleních a na HelpDesku. K této metodě jsou místním správcem ověření v systému založeny takzvané přepážky (ověřovací místa). Ke každé přepážce je přiřazen jedinečný QR kód, který je platný vždy po dobu jednoho měsíce. Po 30 dnech je potřeba vygenerovat a vytisknout nový, což může vždy bez obtíží provést obsluha dané „přepážky“ (doporučit lze tisk v rozměru A5). Vytištěný QR kód je možné vystavit v místě obsluhy tak, aby jej mohly ověřované osoby snadno načíst. Protože je ale potřeba, aby ověřovaný načetl QR kód až po výzvě obsluhy, můžete QR kód poskytnout ověřovanému až těsně před načtením.
Technické souhrnné info
Doporučené webové prohlížeče: MS Edge, Google Chrome, Firefox nebo Safari. Také musíte mít vydaný platný český občanský průkaz. Aplikace eDoklady prozatím není určena pro cizince.
Webová čtečka: https://ctecka.edoklady.gov.cz
Provozovatel: Digitální a informační agentura, https://www.dia.gov.cz
Web aplikace: https://edoklady.gov.cz
Dotazy a hlášení chyb: doklady@dia.gov.cz
Podrobné návody od DIA: https://edoklady.gov.cz/podpora-overovatelu/clanky-a-navody?filter=Webova-ctecka
Krok 1
Středobodem je webová adresa https://ctecka.edoklady.gov.cz . Zde se přihlásíte s údaji, které jste si vytvořili v rámci přijaté emailové pozvánky do systému ověřovatelů, kterou vám již dříve zaslal správce ověření z vašeho pracoviště.