Proč používat elektronickou poštu ZČU
Možná již máte a používáte nějakou jinou emailovou adresu (na freemailovém serveru, ve firmě, kde pracujete...), možná se vám nechce měnit svoje "poštovní" zvyky, nebo prostě jen o školní poště nemáte dost informací...
Tato stránka má jediný účel - přesvědčit vás, že používat univerzitní poštu je více než rozumné a výhodné.
Fakta
- Každý uživatel výpočetního prostředí Orion (tedy všichni studenti i zaměstnanci) automaticky získává se svým kontem i poštovní schránku s adresou login@students.zcu.cz nebo login@utvar.zcu.cz.
- E-mailové adresy lze snadno vyhledat v telefonním seznamu ZČU.
- Kvóta je uživateli navyšována automaticky průběžně tak, aby zaměstnanec měl k dispozici nejméně 1 GB volného místa a student nejméně 200 MB volného místa.
- K poště můžete přistupovat zabezpečenými protokoly POP3, IMAP a HTTP (přes Webmail) zcela podle vaší vůle
- Poštu lze automaticky filtrovat, přeposílat a kontrolovat na přítomnost virů a spamu.
- Všechny poštovní schránky jsou pravidelně zálohovány.
Výhody školní pošty
- snadno zjistíte adresy
Díky existenci telefonního a emailového seznamu lze snadno zjistit emailovou adresu člověka a nebo opačně zjistit, komu schránka patří. Možná vám to nepřipadá důležité, ale pro vyučující, kteří komunikují s několika stovkami studentů, to důležité je. Nemusejí si totiž pamatovat, zda email kingkong@post.cz patří Petrovi M. nebo Honzovi K. Odpadají také problémy, že Pepovi D. přestal fungovat email pepa@jedna.cz a místo něj teď už dva týdny používá pepa@dva.cz, a proto si Pepa určitou zprávu prostě nepřečetl.
- prokazatelnost
Emailovou zprávu lze snadno padělat (zejména podvrhnout jiného odesílatele). Například snadno vás někdo odhlásí ze zkoušky, pošle vašemu šéfovi urážlivý mail a podobně... CIV má ale dlouhodobé záznamy o všech e-mailech doručovaných v rámci univerzity, a proto lze snadno dohledat, kdo skutečně zprávu odeslal. Nemusíte se dohadovat se správcem jiné domény a domáhat se zásahu Policie ČR. (Poštovní správci obvykle neukazují logy každému, ale jen Policii ČR. Pokud někdy budete mít tu smůlu, užijete si na obvodní služebně PČR při sepisování hlášení nad psacím strojem spoustu zábavy při vysvětlování, co se vlastně stalo, a jak jste byl(a) poškozen(a).) Podobně snadno lze prokázat, že daná zpráva byla uživateli opravdu doručena, a že se na neobdržení nějakého příkazu dotčený jen vymlouvá.
- bezpečnost
Většina freemailových poštovních serverů nevyžaduje, aby uživatelé používali bezpečné komunikační protokoly. Přitom odchycení poštovního hesla je jedním z nejjednoduších (posílá se totiž velmi často - "s každým kliknutím"). K univerzitní poště lze přistupovat pouze zabezpečeným protokolem, takže toto nebezpečí nehrozí.
- důvěrnost
Vaše pošta je stejně jako váš domácí adresář naprosto důvěrná. Domníváme se, že zejména u zaměstnanců není nejmenší důvod, aby se důvěrné informace a dokumenty "povalovaly" na nějakém freemailovém serveru, kde nemáte žádnou představu o tom, kdo je může číst, a ke kterým skoro jistě přistupujete nezabezpečeným protokolem!
- všechny protokoly zadarmo
K univerzitní poště můžete přitupovat všemi bežnými protokoly i přes webové rozhraní z celého světa. Naopak většina freemailových serverů nabízí pouze webové rozhraní, které je mnohem pomalejší a méně efektivní než nativní poštovní klient; POP3 není samozřejmostí a (asi nejlepší protokol) IMAP bývá jen za poplatek. Firemní poštovní servery zase mívají různá bezpečností omezení a přístup k poště přes web také není samozřejmostí.
- rychlost
Univerzitní pošta funguje obvykle mnohem rychleji než freemailové servery, což pocítíte zejména při posílání zpráv s velkými přílohami. Nemusíte čekat až desítky minut, než se zpráva "procpe" Internetem až do vašeho mailboxu.
- pomoc na dosah
Máte-li problém s nějakou zprávou, můžete se obrátit na HelpDesk CIV. Naopak, pokud budete "obtěžovat" HelpDesk CIV s tím, že vám "nejde otevřít příloha na Seznamu", pak máte smůlu - není v moci ani zájmu CIV vám nějak pomoci.
- nikdo nerozhoduje za vás
Na ZČU máte plnou kontrolu nad svojí poštou a všechna pošta vám adresovaná je skutečně doručena do vaší schránky. Naopak firemní poštovní servery jsou často nastavené tak, že mažou "nevhodné" zprávy (viry, spam, vtipy, přílohy) zcela bez svolení a vědomí adresáta. V extrémních případech vám nedojde v příloze žádný spustitelný soubor, žadný komprimovaný soubor, žádný soubor "neznámého" typu... Takové nastavení je možná vhodné pro sekretářku, ale ne pro akademického pracovníka, který komunikuje s nejrůznějšími lidmi po celém světě. Pod tlakem poštovních virů a spamu k podobným řešením sahají i freemailové servery. Opravdu chcete, aby za vás někdo rozhodoval, jakou poštu smíte dostávat? Co když vám nebude doručena velmi důležitá zpráva jen proto, že měla v příloze zavirovaný soubor? (více o virech a spamu...)
- žádná reklama
Do vaší univerzitní poštovní schránky vám nechodí žádná reklama a "infotexty". Jedinou výjímkou jsou důležité informace, jejichž rozesílání je upraveno vyphláškou prorektora pro IT, kde je vyjmenováno, kdo a komu smí posílat hromadné zprávy.
- vaše zprávy neměníme
Do textu vašich dopisů nijak nezasahujeme, tzn. nepřidáváme na konec dopisu věty jako "ZČU je nejlepší na světě, pojďte k nám studovat" nebo "Zpráva byla testována programem Šťoural 6.1 a neobsahuje žádné viry ani sprostá slova".
- na poštu "z venku" nereflektujeme
HelpDesk CIV nereaguje na požadavky došlé z adres nekončících zcu.cz Proč by také měl? Poznáte snad, zda je vopicka@email.cz skutečně studentem naší univerzity, nebo zda je to nějaký hacker, který pomocí tzv. sociálního inženýrství hledá potřebné informace? Nebo proč by měl kdokoli přijímat pracovní pokyny od vocasek@centrum.cz? Víte, kdo to skutečně je?
- obnova zpráv se zálohy
pokud si omylem smažete nějaký důležitý mail, lze jej za jistých podmínek obnovit ze zálohy na pásce. Podobnou službu vám freemailový server asi nenabídne.
Nevýhody
Školní pošta má určitě i nějaké nevýhody, které zde považujeme za správné rovněž uvést:
- není to pošta na celý život
Univerzitní poštu lze používat jen po dobu studia nebo zaměstnaneckého poměru k ZČU, následně je schránka zablokována a po čase fyzicky zrušena.
- pouze základní webové rozhraní
Webové rozhraní k poště plně postačuje k pohodlné práci, ale to je všechno. Nelze si přizpůsobit barevné schéma, nejsou zde efektní obrázky, chybí klikací průvodci pro nastavování filtrů, notifikací SMS, blacklistů a podobně.
- komfortní funkce
Některé funkce, které jsou uživatelé zvyklí používat z freemailů (např. blacklisty) nejsou na serveru dostupné. Mnoho z nich lze ale nastavit ve vašem poštovním klientu
Obvyklé protiargumenty
Obvykle lidé argumentují tím, že už svoji "oficiální" poštovní adresu mají a že ji nechtějí měnit. Pokud si přečtete výše uvedené argumenty, pak jedinou zásadní nevýhodou školní pošty je, že ji nemáte přidělenou na věky. Vě většině firem by vám šéf ale řekl "Aha, vy odmítáte používat svoji oficiální firemní adresu? Tak máte padáka." To se na ZČU (zatím) asi nestane, ale zvyknout si oddělovat soukromou a pracovní poštu má nesporné výhody.
Závěr
Pro školní záležitosti (studium nebo práci) používejte svoji školní adresu. Jestliže se za ni snad stydíte (nebo za to, že jste student), pak na tuto školu zřejmě nepatříte. Pro soukromé záležitosti, pro svoji firmu a pod používejte jakoukoli jinou adresu. (Mimochodem, i v ČR jsou školy, ze kterých studenta vyhodí za čtení jiné než školní pošty - například jeho "podnikatelské" pošty.) Naučte se používat nějaký poštovní program, pomocí kterého můžete komfortně číst několik schránek najednou. Nepřijímejte žádné pracovní nebo studijní pokyny od odesílatelů mimo doménu zcu.cz. Nemáte žádnou záruku, že jsou těmi, za které se vydávají. Snadno se stanete obětí podvodu a potom máte víceméně nulovou šanci domoci se satisfakce právní cestou. Pokud opravdu nechcete používat školní poštu (a vědomě tak odmítáte dostávat informace od vedení školy), pak si alespoň nastavete přesměrování vaší univerzitní poštovní schránky na vámi preferovanou adresu (a nikomu tuto adresu nevnucujte).