Politika zálohování, obnovy a dlouhodobého ukládání: Porovnání verzí

Z HelpDesk
(založena nová stránka s textem „= Politika zálohování, obnovy a dlouhodobého ukládání = == 1. Účel a platnost == a) Politika zálohování, obnovy a dlouhodobého ukládání (dále jen Politika) je vytvořena za účelem zajištění kontinuity činností Centra informatizace a výpočetní techniky (dále jen CIV) a potažmo i celé Západočeské univerzity v Plzni (dále jen ZČU nebo Organizace). b) Zálohy slouží k zajištění obnovy: * systémové infrastruktury…“)
 
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
= Politika zálohování, obnovy a dlouhodobého ukládání =
 
'''''Centrum informatizace a výpočetní techniky'''''
 
 
<center>
<font size="4">'''Rozhodnutí ředitele CIV č. #/2024'''</font>
 
 
<font size="6">'''Politika zálohování, obnovy a dlouhodobého ukládání'''</font>
</center>


== 1. Účel a platnost ==
== 1. Účel a platnost ==
Řádek 30: Řádek 39:


== 3. Pravomoc a odpovědnost ==
== 3. Pravomoc a odpovědnost ==
=== a) Vlastník dat/Garant aktiva ===
a) Vlastník dat/Garant aktiva
má pravomoc:
 
* požadovat zálohování dat,
* má pravomoc:
* požadovat obnovu dat ze záloh,
** požadovat zálohování dat,
** požadovat obnovu dat ze záloh,
 
* a odpovědnost:
** za stanovení požadavků na zálohování svěřených dat.
 
b) Správce aplikace/systému
 
* má pravomoc:
** v odůvodněných případech požadovat nestandardní zálohovací schéma,
** delegovat po vzájemné dohodě část činností, odpovědností a pravomocí stanovených tímto dokumentem na Provozovatele aplikace / systému. V případě, že Provozovatelem aplikace / systému je externí firma, zůstává odpovědnost za delegované činnosti na Správci aplikace/systému,
 
* a odpovědnost:
** za přípravu a popis zálohovací procedury dat systému / aplikace,
** za zálohování dat svěřené aplikace / systému podle stanoveného harmonogramu,
** za aktuálnost a dostupnost procedur pro obnovu dat svěřené aplikaci / systému,
** za obnovu dat svěřené aplikace / systému v případě mimořádného stavu nebo podle požadavků vlastníka dat.


a odpovědnost:
c) Provozovatel aplikace / systému
* za stanovení požadavků na zálohování svěřených dat.


=== b) Správce aplikace/systému ===
* má pravomoc:
má pravomoc:
** za naplňování odpovědností a provádění činností, delegovaných na něj Správcem aplikace / systému.
* v odůvodněných případech požadovat nestandardní zálohovací schéma,
* delegovat po vzájemné dohodě část činností, odpovědností a pravomocí stanovených tímto dokumentem na Provozovatele aplikace / systému. V případě, že Provozovatelem aplikace / systému je externí firma, zůstává odpovědnost za delegované činnosti na Správci aplikace/systému,


a odpovědnost:
d) Správce zálohovacího systému
* za přípravu a popis zálohovací procedury dat systému / aplikace,
* za zálohování dat svěřené aplikace / systému podle stanoveného harmonogramu,
* za aktuálnost a dostupnost procedur pro obnovu dat svěřené aplikaci / systému,
* za obnovu dat svěřené aplikace / systému v případě mimořádného stavu nebo podle požadavků vlastníka dat.


=== c) Provozovatel aplikace / systému ===
* má pravomoc:
má pravomoc:
** požadovat technickou podporu pro plnění požadavků na zálohování a obnovu dat,
* za naplňování odpovědností a provádění činností, delegovaných na něj Správcem aplikace / systému.


=== d) Správce zálohovacího systému ===
* a odpovědnost:
má pravomoc:
** za nastavení a práci systému zálohování dat tak, aby data mohla být obnovena v souladu se stanovenými parametry - zejména se jedná o úplnost zálohování a o zajištění požadovaného stáří obnovených dat,
* požadovat technickou podporu pro plnění požadavků na zálohování a obnovu dat,
** za funkčnost zálohovacího systému,
** za aktuálnost a dostupnost procedur pro obnovu zálohovacího systému po poruše,
** za manipulaci s datovými nosiči, jejich označení a umístění v určeném prostoru.


a odpovědnost:
e) Manažer kybernetické bezpečnosti
* za nastavení a práci systému zálohování dat tak, aby data mohla být obnovena v souladu se stanovenými parametry - zejména se jedná o úplnost zálohování a o zajištění požadovaného stáří obnovených dat,
* za funkčnost zálohovacího systému,
* za aktuálnost a dostupnost procedur pro obnovu zálohovacího systému po poruše,
* za manipulaci s datovými nosiči, jejich označení a umístění v určeném prostoru.


=== e) Manažer kybernetické bezpečnosti ===
* má pravomoc:
má pravomoc:
** provádět kontroly procesů správy dat a zálohování dat v jednotlivých lokalitách,
* provádět kontroly procesů správy dat a zálohování dat v jednotlivých lokalitách,


a odpovědnost:
* a odpovědnost:
* za kontrolu procesů zálohování dat.
** za kontrolu procesů zálohování dat.


== 4. Pravidla a postupy zálohování ==
== 4. Pravidla a postupy zálohování ==
=== a) Popis infrastruktury ===
a) Popis infrastruktury
* Zálohování je realizováno do několika lokalit. Primární zálohovací lokalitou jsou datacentra v lokalitě Plzeň Bory, sekundární pak v Chebu a v Plzni v Sadech Pětatřicátníků.
* Zálohování je realizováno do několika lokalit. Primární zálohovací lokalitou jsou datacentra v lokalitě Plzeň Bory, sekundární pak v Chebu a v Plzni v Sadech Pětatřicátníků.
* Citlivá data jsou v průběhu zálohování šifrována
* Citlivá data jsou v průběhu zálohování šifrována
* Správce zálohovacího systému je možné s požadavky na zálohování kontaktovat prostřednictvím Helpdesku ZČU.
* Správce zálohovacího systému je možné s požadavky na zálohování kontaktovat prostřednictvím Helpdesku ZČU.


=== b) Rozdělení záloh ===
b) Rozdělení záloh


dle způsobu zálohování:
*dle způsobu zálohování:
* Inkrementální
** Inkrementální
* Diferenciální
** Diferenciální
* Plné
** Plné


dle četnosti zálohování:
*dle četnosti zálohování:
* denní
** denní
* týdenní
** týdenní
* měsíční
** měsíční
* mimořádné (ruční)
** mimořádné (ruční)


=== c) Harmonogram zálohování ===
c) Harmonogram zálohování
Harmonogram zálohování pro jednotlivé systémy stanovuje Správce zálohovacího systému na základě vzájemné dohody s Vlastníkem dat/Garantem aktiva. Při volbě jednotlivých způsobů a režimů zálohování a doby platnosti (doba uchovávání záloh) se vychází z charakteru dat a technických možností zálohovacího systému.
* Harmonogram zálohování pro jednotlivé systémy stanovuje Správce zálohovacího systému na základě vzájemné dohody s Vlastníkem dat/Garantem aktiva. Při volbě jednotlivých způsobů a režimů zálohování a doby platnosti (doba uchovávání záloh) se vychází z charakteru dat a technických možností zálohovacího systému.


Standardní režimy zálohování:
*Standardní režimy zálohování:
* Denní zálohy – zálohy jsou dostupné pro každý den po stanovenou dobu platnosti
** Denní zálohy – zálohy jsou dostupné pro každý den po stanovenou dobu platnosti
* Týdenní zálohy – zálohy jsou dostupné pro každý týden po stanovenou dobu platnosti
** Týdenní zálohy – zálohy jsou dostupné pro každý týden po stanovenou dobu platnosti
* Měsíční zálohy - zálohy jsou dostupné pro každý měsíc po stanovenou dobu platnosti
** Měsíční zálohy - zálohy jsou dostupné pro každý měsíc po stanovenou dobu platnosti
* Mimořádné zálohy - zálohy jsou spouštěny ručně a jsou dostupné po stanovenou dobu platnosti
** Mimořádné zálohy - zálohy jsou spouštěny ručně a jsou dostupné po stanovenou dobu platnosti


Pro všechny systémy obsahující důležitá data je nezbytné provádět minimálně denní a týdenní zálohy. V sekundárních lokalitách se udržuje jedna kopie záloh, stará maximálně týden.
* Pro všechny systémy obsahující důležitá data je nezbytné provádět minimálně denní a týdenní zálohy. V sekundárních lokalitách se udržuje jedna kopie záloh, stará maximálně týden.


== 5. Pravidla a postupy obnovy ==
== 5. Pravidla a postupy obnovy ==

Aktuální verze z 4. 7. 2024, 15:14

Centrum informatizace a výpočetní techniky


Rozhodnutí ředitele CIV č. #/2024


Politika zálohování, obnovy a dlouhodobého ukládání

1. Účel a platnost

a) Politika zálohování, obnovy a dlouhodobého ukládání (dále jen Politika) je vytvořena za účelem zajištění kontinuity činností Centra informatizace a výpočetní techniky (dále jen CIV) a potažmo i celé Západočeské univerzity v Plzni (dále jen ZČU nebo Organizace).

b) Zálohy slouží k zajištění obnovy:

  • systémové infrastruktury
  • informačních systémů a jejich dat
  • dalších ICT služeb

po neočekávatelné negativní události způsobené:

  • technickou závadou
  • chybou správce
  • jinými vnějšími vlivy (kybernetický útok, klimatické vlivy apod.)

c) Politika je platná a závazná pro vedení ZČU, zaměstnance CIV, ostatní IT zaměstnance ZČU (lokální správci), vlastníky dat a případné třetí strany, jimiž spravované služby jsou klíčové pro chod Organizace.

2. Procesní a organizační role

a) Vlastník dat/Garant aktiva - zaměstnanec odpovědný za data jako nehmotný majetek, za kvalitu dat ve svěřeném rozsahu, za stanovení a dodržování významu a za jejich správnou interpretaci. Je rovněž odpovědný za stanovení stupně klasifikace dat a stanovení a kontrolu dodržování podmínek nakládání se svěřenými daty. Vlastníkem dat je primárně garant příslušné oblasti činnosti, v rámci níž data vznikají. Své pravomoci může přenést na další subjekty výkonně zajištující činnosti správy dat.

b) Správce aplikace - zaměstnanec odpovědný za zajištění všech činností souvisejících s nárokováním, nabýváním, provozováním, udržováním, vyřazováním a likvidací svěřené aplikace.

c) Správce systému - zaměstnanec odpovědný za zajištění všech činností souvisejících s nárokováním, nabýváním, provozováním, udržováním, vyřazováním a likvidací svěřeného systému IT.

d) Provozovatel aplikace - organizační útvar nebo externí firma zajišťující provozní činnosti nad aplikací. Tyto činnosti na provozovatele delegoval Správce aplikace.

e) Provozovatel systému - organizační útvar nebo externí firma zajišťující provozní činnosti nad systémem IT. Tyto činnosti na provozovatele delegoval Správce systému.

f) Správce zálohovacího systému – Správce systému odpovědný za provoz zálohovacího systému, sestavení harmonogramu zálohování a za technickou podporu správců jednotlivých systémů při činnostech zálohování a obnovy dat.

3. Pravomoc a odpovědnost

a) Vlastník dat/Garant aktiva

  • má pravomoc:
    • požadovat zálohování dat,
    • požadovat obnovu dat ze záloh,
  • a odpovědnost:
    • za stanovení požadavků na zálohování svěřených dat.

b) Správce aplikace/systému

  • má pravomoc:
    • v odůvodněných případech požadovat nestandardní zálohovací schéma,
    • delegovat po vzájemné dohodě část činností, odpovědností a pravomocí stanovených tímto dokumentem na Provozovatele aplikace / systému. V případě, že Provozovatelem aplikace / systému je externí firma, zůstává odpovědnost za delegované činnosti na Správci aplikace/systému,
  • a odpovědnost:
    • za přípravu a popis zálohovací procedury dat systému / aplikace,
    • za zálohování dat svěřené aplikace / systému podle stanoveného harmonogramu,
    • za aktuálnost a dostupnost procedur pro obnovu dat svěřené aplikaci / systému,
    • za obnovu dat svěřené aplikace / systému v případě mimořádného stavu nebo podle požadavků vlastníka dat.

c) Provozovatel aplikace / systému

  • má pravomoc:
    • za naplňování odpovědností a provádění činností, delegovaných na něj Správcem aplikace / systému.

d) Správce zálohovacího systému

  • má pravomoc:
    • požadovat technickou podporu pro plnění požadavků na zálohování a obnovu dat,
  • a odpovědnost:
    • za nastavení a práci systému zálohování dat tak, aby data mohla být obnovena v souladu se stanovenými parametry - zejména se jedná o úplnost zálohování a o zajištění požadovaného stáří obnovených dat,
    • za funkčnost zálohovacího systému,
    • za aktuálnost a dostupnost procedur pro obnovu zálohovacího systému po poruše,
    • za manipulaci s datovými nosiči, jejich označení a umístění v určeném prostoru.

e) Manažer kybernetické bezpečnosti

  • má pravomoc:
    • provádět kontroly procesů správy dat a zálohování dat v jednotlivých lokalitách,
  • a odpovědnost:
    • za kontrolu procesů zálohování dat.

4. Pravidla a postupy zálohování

a) Popis infrastruktury

  • Zálohování je realizováno do několika lokalit. Primární zálohovací lokalitou jsou datacentra v lokalitě Plzeň Bory, sekundární pak v Chebu a v Plzni v Sadech Pětatřicátníků.
  • Citlivá data jsou v průběhu zálohování šifrována
  • Správce zálohovacího systému je možné s požadavky na zálohování kontaktovat prostřednictvím Helpdesku ZČU.

b) Rozdělení záloh

  • dle způsobu zálohování:
    • Inkrementální
    • Diferenciální
    • Plné
  • dle četnosti zálohování:
    • denní
    • týdenní
    • měsíční
    • mimořádné (ruční)

c) Harmonogram zálohování

  • Harmonogram zálohování pro jednotlivé systémy stanovuje Správce zálohovacího systému na základě vzájemné dohody s Vlastníkem dat/Garantem aktiva. Při volbě jednotlivých způsobů a režimů zálohování a doby platnosti (doba uchovávání záloh) se vychází z charakteru dat a technických možností zálohovacího systému.
  • Standardní režimy zálohování:
    • Denní zálohy – zálohy jsou dostupné pro každý den po stanovenou dobu platnosti
    • Týdenní zálohy – zálohy jsou dostupné pro každý týden po stanovenou dobu platnosti
    • Měsíční zálohy - zálohy jsou dostupné pro každý měsíc po stanovenou dobu platnosti
    • Mimořádné zálohy - zálohy jsou spouštěny ručně a jsou dostupné po stanovenou dobu platnosti
  • Pro všechny systémy obsahující důležitá data je nezbytné provádět minimálně denní a týdenní zálohy. V sekundárních lokalitách se udržuje jedna kopie záloh, stará maximálně týden.

5. Pravidla a postupy obnovy

a) K zálohám má přístup výhradně Správce zálohovacího systému.

b) Veškeré požadavky k procesu zálohování a obnovy dat jsou Správci zálohovacího systému předávány prostřednictvím Helpdesku ZČU.

c) Proces obnovy dat je pak řešen individuálně na základě požadavků a okolností případu.

6. Testování obnovy záloh

a) Validace čtení a obnov záloh probíhá minimálně jednou ročně náhodným výběrem obnovy dat.

b) Za organizaci provedení testu obnovy záloh odpovídá Oddělení informační bezpečnosti a provádí ho Administrátor zálohovacího systému.

c) O provedení testu je vyhotoven záznam a uložen k bezpečnostní dokumentaci do úložiště dokumentů.

7. Monitoring běhu zálohovacího systému

a) Běh zálohovacích serverů je monitorován standardním monitoringem.

b) Provedené zálohy jsou logovány na zálohovacích serverech.

c) O výsledku provedených záloh jsou zálohovacím systémem zasílány e-maily Administrátorovi zálohovacího systému.


Plzeň 4. 7. 2024

Ing. Jiří Bořík